2015-05-14

Vad är och innebär ett äktenskapsförord när man gifter sig?

Hej!

Mitt namn är Lea. Min fästmö och jag planerar att gifta oss i juli. Men innan dess vill han ha ett äktenskapsförord som anger att om vi i framtiden skiljer oss så har jag inte rätt till någon arvedel. Vilket han talar om vad som är min inkomsten är min del och vad som är hans är hans del.

Är det vanligt i Sverige? Jag vill bara klargöra vad skulle jag göra med detta avtal? Jag vill få ett råd innan jag bestämmer mig nästa vecka. Jag är ny på detta, och jag vill ha en bättre förståelse hur det fungerar. Vänligen jag behöver råd. Tack!

Vänliga hälsningar,
Lea


Hej Lea

Det avtal som din fästmö vill att ni skall upprätta innan ni gifter heter äktenskapsförord.

Detta innebär juridiskt och ekonomiskt att ni delar upp er ekonomi emellan er, och avser även dem tillgångar och saker som ni har, så att de blir era egna om ni skulle senare dela på er och skiljas.

Hur vanligt det är i Sverige har vi ingen statistik på.

Men de finns flera skäl till att man skaffar och har ett äktenskapsförord. De flesta par som har väldigt stora ojämna ekonomiska tillgångar när dem gifter sig skriver oftast ett äktenskapsförordsavtal.

Detta gör man för att man inte vill att ens fästmö vi en skilsmässa efter bara 1-2 år. Skall typ kunna få och ta halva en ens företag som man har byggt upp eller en hus också vidare som man hade innan man gifte sig, och som man själv har betalat och äger redan innan man gifte sig.

I förlängningen innebär ett äktenskapsförord att det blir mycket och väldigt enklare att dela upp vem som skall ha vad om man vill skilja sig.  

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar