2016-09-29

Vad kan jag göra om en person inte betalar sin skuld till mig enligt vårat avtal och kontrakt i rätt tid?

Hej !

Jag stod som borgenär på ett lån där svarande misskötte betalningarna. Och för att inte själv hamna hos kronofogden så löste jag det här lånet och det skrevs ett kontrakt mellan svarande o mig att han skulle betala 2000:- / mån. Han har sen i Mars 2016 betalat mig två ggr. Men nu så vägrar han att betala mig mer på lånet.

Vad kan jag göra för att få hjälp och inte själv hamna i en skuld fälla?

Han säger att han inte har något jobb. Vilket tyvärr inte stämmer helt. Lånet är på 80.000:-

Tacksam för svar

Mvh Cilla


Hej Cilla

Om någon inte betalar dig en skuld så skall du göra och skickar en betalningspåminnelse till personen ifråga.

Å om inte personen betalar efter att du skickat betalningspåminnelsen. Så kan du vända dig till Kronofogden och begära att dem utfärdar ett betalningsföreläggande om att personen skall betala dig.

Betalar inte personen då så kan du begära att Kronofogden hjälper dig med att driva in dina pengar genom utmätning i personens egendom eller i personens lön, och detta för att du skall få dina pengar som personen är skyldig dig.


Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar