2016-05-17

Vilka rättigheter har man om man inte har ett hyreskontrakt, och kan man bli avhyst och utkastad om man inte betalar hyran i tid, och har man rätt att få tillbaka den hyra som man har betalat in om man blir utkastad?

Hej

Har en fråga angående min situation.

Jag bodde hos en kille och vill delade på hyran som sammanlagt var på 6000 kr, och jag förde över 3000 kr på hans konto, och ibland gav jag honom det kontant i handen.

Jag betalade den 2 maj och den 4 maj slängde han ut mig. Jag sa då att han kunde betala tillbaka hyran men vägrade.

Det ända bevis jag har är ju en överföring till hans konto. Samt min dotter som bor i min lägenhet och betalar till mig, och jag betalar till honom.

Vad har jag för rättighet?

Om jag går till kronofogden och han väljer att bestrida detta, och det går till tingsrätten.

Riskerar jag att förlora eller har jag chans att vinna målet?


Mvh Linnea


Hej Linnea

Det är till en väldigt stor nackdel om du inte har något hyreskontrakt som bevisar att du hyrde halva lägenheten, och det är du som har och måste kunna bevisa detta vi en tvist i domstol.

Normalt sätt betalar man hyran i Sverige en månad i förskott, och senaste den sista dagen i månaden skall hyran betalas, och detta innan om inget annat är avtalat enligt hyreskontraktet.

Du har betalat hyran den 2 i månaden och därmed betalt hyran försent, och då har du förlorat din hyresrättighet att bo kvar i lägenheten enligt lagen.

Men eftersom du inte bli avhyst (utkastad) från lägenheten förrän den 4 och först efter att du har betalat hyran. Så har du återvunnit din hyresrättigheten enligt lagen.

Så vad du måste göra om du vill gå vidare med ärendet och vinna vid en eventuell tvist om det i tingsrätten och få tillbaka din inbetalda hyra är:

Du måste bevisa att det förelåg ett hyresförhållande mellan er.
Du måste bevisa att betalningen som du har gjort avser att du har betalt din del av hyran, och att det är inget annat som du har betalat till honom för.

Samt det är domstolen som dömer utifrån den bevisning som båda parterna eller deras ombud lägger fram i en tvist i tingsrätten. Därför det är ingen advokat eller jurist som exakt kan svara på din frågan. Om vem av er som vinner en tvist i tingsrätten.

Vårt jobb som jurister eller advokater är att vi bara lägger fram dem bevisen samt fakta finns, och vilka lagrum som är tillämpliga i det aktuella fallet.

Men som du beskriver det här fallet och ärendet. Så ser det ut som det blir mycket svårt att bevisa det som krävs för att man skall övertyga tingsrätten och vinna detta tvistemålet utifrån det som du skriver här.

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar