2015-04-15

Hur ansöker man visum och uppehållstillstånd för att få vistas i Sverige om man är gifta och skall ha barn ihop?

Hej, jag är svenskmedborgare och har bott i Sverige i snart 16 år.

Nu har jag gjort en vigsel med min fru i Sverige den 1 december 2014. Hon var här på besök då.

Sen så åkte jag till hemlandet och gift mig där med henne. Nu är hon här på besök hos mig i Sverige igen, och vi väntar barn nu.

Hon har visum som går ut om en månad ungefär. Men jag vill veta ifall hon kan stanna här med mig.

Å eftersom hon är gravid vill jag inte att hon åker tillbaka till hemlandet. Och jag kan inte lämna mitt jobb här och åka dit.

Finns det något man kan göra åt det?

Mvh Rust


Hej Rust

Man kan söka om både visum och uppehållstillstånd när man är i Sverige, och de gör man på Migrationsverkets hemsida.

Eftersom att grundregeln är att man skall söka både visum och uppehållstillstånd ifrån sitt hemland, och då på svenska ambassaden i de landet där man bor enligt listan här. Å de vanligaste är att man får ett avslag på sin ansökan om man gör den när man redan är här och befinner sig i Sverige, och själva motiveringen till avslaget brukar vara ”att grundregeln är att en ansökan om visum eller uppehållstillstånd skall göras ifrån sitt hemland”.


Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Då tar vi tacksamt emot en gåva av dig till utgifterna som vi har haft för den juridiska rådgivningen och hjälpen som vi har givit till dig här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in och ställ dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, så besvarar vi dina juridiska frågor med svar helt gratis åt dig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar