2015-03-21

Vem ärver vid ett dödsfall mellan sambor som är förlovade och som ej har ett testamente eller ett samboavtal?

Hej mitt namn är Jan.

Jag miste min mor i fredags. Jag är hennes enda barn. Hon är/var sambo med en man som flyttade till henne. De var förlovade men ej gifta och dem hade inget testamente är skrivet.

Nu är min fråga kan han kräva något arv efter min mor? Eller är det jag som står som ända arvinge? Det kan verka lite egoistiskt och hårt att redan tänka på detta. Men jag vill veta vad som gäller enligt lagen innan bouppteckningen kommer, så jag kan känna att jag gjort rätt för mig och min mor.

Tack på förhand
Jan


Hej Jan

Vi beklagar förlusten och sorgen.

Eftersom att din mor bara var sambo och inget testamente och samboavtal var skrivit, samt att du var ända bröstarvingen. Så kommer du att ärva allt efter din mor, och inget skall delas med den mannen som hon var för lovad med.

Om du tycker att svaret på frågan var till nytta och hjälp för dig?

Så tar vi tacksamt emot ett bidrag av dig till våra omkostnader och utgifter som vi har för servicen och hjälpen här. Du lämnar ditt bidrag enklast på länken här.

Här hittar du alla dem eventuella avtal och kontrakt som du behöver.

Samt har du juridiska frågor som du önskar ett svar på?

Skicka in dina juridiska frågor till oss här på jurist@2b4y.com, också besvarar vi dina juridiska frågor gratis åt dig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar